10.Palanutta juustokastiketta
Noin viikko eteenpäin
Janeten raskauspahoinvointi oli helpottanut ja hän pystyi kotona ollessaan siivoamaan ynm. Heidät molemmat oli heitetty ulos koulusta joten nyt Janette oli ilman koulupaikkaa ja Jarkko ilman työpaikkaa. Silti he jatkoivat elämäänsä tyytyväisenä pettymyksistä huolimatta, sillä perheeseen oli syntymässä uusi sim.
Oli Jarkon aika nähdä Janeten vanhemmat sillä nämä olivat olleet hyvin huolissaan tyttärensä tilanteesta, koska koulu on keskeytetty ja Janette ei palannut takaisin vanhalle paikkakunnalleen. Pariskunta valmisteli iltaa siivoten ja ruokaa laittaen
"Millanenkohan se mies on ?"
Janeten äiti Julia Palokangas kysyi mieheltään Reima Palokankaalta
"Paha sanoa kun en ole vielä tavannut" Reima totesi vaimolleen
"Toivottavasti ei kuitenkaan liian vanha" hän lisäsi
"Nohnoh Reima" Julia toppuutteli sillä miehellään oli tapana ylisuojella ainoaa tytärtään.
"Löysitte perille" totesin kun näin vanhempani ja halasin äitiä
"Tottakai, taksikuski kun toi" Reima tokaisi
"Tulkaa sisälle, olemme tehneet ruokaa" totesin ja osotin keittiötä.
Janeten vanhemmat huomasivat jo kaukaa ettei kyseessä ollut Janeten ikäinen mies kuten he alunperinkin pelkäsivät. Kaikki lapoivat palanutta juustokastiketta suuhunsa ja jos lusikoiden ääntä ei olisi laskettu olisi ollut tyynen hiljaista.
Janeten isä kuitenkin rohkaistui avaamaan suunsa ruokailun yhteydessä
"No missä te tapasitte?"
Meinasin tukehtua ruokaani ja Jarkkokin laski lusikkansa ja jäi tuijottamaan minua, mitä lopulta vastaisin isälleni
"Tuolla noin vain, maistuuko ruoka?" Janette koitti kiertää kysymystä
"Juu maistuu, hiukan vain palaneelta" Reima totesi
"Hmh Reima!" Julia tuuppasi Reimaa että pitäisi mölyt mahassaan
Koitin pitää keskustelua yllä kyselemällä vanhempieni tulevaisuuden suunnitelmia
"Matkoillehan me mennään tästä" Reima sanoi ja luskoi juustokastiketta
"Ranskaan todennäköisesti" Julia jatkoi vastausta
"Ranska on kuullemma oikein romanttinen maa" Jarkko avasi suunsa ensimmäistä kertaa
"Niinhän se taitaa olla" Julia lisäsi.
"Millonkos te tai Julia lähtee meidän kanssa reissuun, eihän sinulla ole enään koulua? ja miten sen koulun kanssa niin kävi että keskeytit sen?" Reima jatkoi vaikeilla kysymyksillä
"Ööm, puhutaanko siitä myöhemmin" koitin saada lisäaikaa vastaukselle.
Menimme ruokailun jälkeen vielä sohvalle juttelemaan ja olin koko ruokailun empinyt voisinko jo tässä vaiheessa kertoa vanhemmilleni raskaudesta. Valehtelin Alellekki että olisin vain oksennustaudissa mutta tämä maha tulisi pian näkymään eikä tulevaa lasta oikein voisi kaappiin piilottaakkaan vanhemmiltani.
"Meillä olisi Jarkon kanssa vähän uutisia"
"Voi ei, oletko raskaana" Reima huokasi
"Reima, nyt lopeta" Julia toppuutti
"Kyllä meille on tulossa oma pienokainen" Jarkko tuumasi
"Ihanaa minusta tulee mummi"¨
Nousimme molemmat äidin kanssa ylös ja hän alkoi puhumaan myös vatsalleni niinkuin Jarkko silloinkun kerroin hänelle raskaudesta.
Isä siirtyi Jarkon viereen istumaan ja katsoi häntä hyvin vihaisella ilmeellä, sillä ei ollut tyytyväinen että hänen pikku tyttönsä aikuistuisi näin nopeasti käymättä kouluja ensin.
Kun äitini oli saanut lässyttää aikansa vatsalleni näytin hänelle heidän makuuhuoneensa missä he saivat nukkua.
"Oli minulla sinulle asiaakin"
"Kerro vain rakas lapseni"
"Haluaisitko tulla mukaan ultraan?"
"Oi, mielelläni"
Äiti halasi minua ja olin onnellinen että sain läheisimmilleni kertoa raskaudesta ja vanhempani eivät raivostuneet minun kuullen vaikka tiesin ettei isä ollut tyytyväinen tähän tilanteeseen.
Samaan aikaan keittiössä
"Otatko paukun?" Jarkko tarjosi
"Juu"
"Olen iloinen että tulitte vihdoin käymään luonamme, olen todella rakastunut tyttäreenne ja lapsi ei oltu suunniteltu mutten jätä häntä vaikka tilanne on tämä" Jarkko huomasi Reiman vakavan ilmeen ja koitti lepytellä häntä
"Jos sinä satutat tytärtäni tai lapsenlastani niin tiedät sen olevan viimeinen tekosi" Reima otti huikan paukustaan ja käveli vierashuoneeseensa.
Jarkko jäi katsomaan ihmettelevänä sitä mitä juuri oli kuullut. Hän ei kuitenkaan ottanut sitä vakavasti sillä tiesi että hän suojelee rakastaan ja tulevaa lasta kaikelta pahalta.
Oliko raskaus arvattavissa vai tuliko se yllätyksenä? Kerro ihmeessä kommenteissa😍












Kommentit
Lähetä kommentti